In eerdere artikelen heb ik de verschillende vormen van veld onderzoek behandeld. Nu wil ik de verschillende werkzaamheden die na de opgraving plaatsvinden behandelen. Het moment dat we terug komen van een opgraving beginnen er twee processen te gelijker tijd. De primaire uitwerking van de opgravingsdatum en de vondst verwerking. In dit artikel neem ik jullie mee in het proces van de vondst verwerking.
Terug op kantoor
De dag na het veldwerk komen we op kantoor. Het eerste wat we doen is het uitladen van de werkbus. De digitale meetapparatuur gaat mee naar het kantoor van de archeoloog wie deze gaat uitwerken, maar hierover meer in een ander artikel. En het vondstmateriaal gaat naar de was ruimte.
Het traject van de vondsten verwerking
De vondsten zijn in het veld verzameld en geregistreerd. Maar de vondsten zijn nog heel erg vies. Ze zitten onder het zand, klei en modder. Het eerste wat we doen is het vondstmateriaal wassen.
Wassen
Tijdens het wassen kijken we van welk materiaal de vondsten zijn gemaakt. Leer, hout en textiel vergaan namelijk heel snel en mogen ook echt niet uitdrogen. Deze worden afgespoeld en in een zak en bak met water gelegd. Vondstmateriaal dat niet meteen zou vergaan word goed gewassen en daarna gedroogd.
Het drogen van de vondsten kan één of meerdere dagen duren. Dit is afhankelijk van het materiaal maar ook de temperatuur. Het belangrijkste is dat de vondsten 100% droog zijn voor dat we er mee verder gaan.
Splitsen
Tijdens de opgraving zijn de vondsten per spoor verzameld. Bij grote sporen kan het zijn dat er wel tientallen tot honderden vondsten uit één spoor afkomstig zijn.
Om het vondstmateriaal in een later stadium verder te onderzoeken in het belangrijk om het vondstmateriaal per categorie te splitsen. Ook hebben verschillende vondst categorieën verschillende bewaarcondities. Zo moeten hout, textiel en leer nat bewaard worden terwijl metaal droog bewaard moet worden.
Tijdens het splitsen wordt er per vondst nummer de verschillende vondsten in verschillende zakken gestopt. Alle vondsten worden per categorie geteld en in een database bijgewerkt. In iedere vondstzak komen nieuwe vondstenkaartjes.
Op de vondstenkaartjes staat alle informatie over de vondst. Waar deze is gevonden, bij welk project en in welk spoor. Maar ook wat er in de zak zit; is dit metaal of aardewerk en hoe moet dit bewaard worden.
Tijdelijke opslag
Na het splitsen van de vondsten worden alle vondsten tijdelijk opgeslagen in het depot op kantoor. Alle vondsten worden per vondst categorie bij elkaar bewaard. De vondsten worden in het depot van het kantoor bewaard tot dat het volledige project is afgerond daarna worden de vondsten overgedragen aan het provinciaal of gemeentelijk depot. Hier worden ze bewaard voor toekomstig onderzoek en de volgende generatie archeologen.
Lees meer
Heb je de voorgaande artikelen gemist? En wil je meer lezen over de archeologie? Dat kan je hier lezen.